Handan / Halide Edib Adıvar

Handan yazarın en başarılı eserlerindendir. Halide Edib Adıvar'ın 1912 yılında kaleme aldığı, tamamı mektuplar üzerine kurgulanmış, farklı ağızlardan Handan'ın talihsiz yaşamının anlatıldığı ve kadın psikolojisinin irdelendiği güzel bir romanı. Ben 208 sayfa olan bu romanın Atlas Kitabevi yirmi birinci baskısını okudum.

Handan, çocukluğunda iyi bir eğitim alır. Kuzguncuk'ta geçen çocukluğunda zekası ve yetenekleri ile herkesi büyüler. O yıllarda yanlarına gelip yerleşen bir akrabalarının yetim kızları Neriman onun için çok önemlidir. Neriman'ı kişiliğinin aynası gibi yetiştirir. Bu sırada hocası Nazım'a aşık olur fakat Nazım'ın kendisine değil ideallerine tutkulu olduğunu düşündüğü için onun evlenme teklifini reddeder. Kısa bir süre sonra idealist Nazım tutuklanır ve ceza evinde Handan'ın aşkı uğruna intihar eder. Bu olaydan sonra bunalıma giren Handan kendisinden çok farklı yapıda olan Hüsnü Paşa ile evlenir ve Avrupa'ya yerleşir. Altı sene evlilikten sonra paşanın sürekli kendisini aldatmalarına dayanamaz ve hastalanır. O buhranlı döneminde yanında Neriman ve kocası Refik Cemal vardır, talihsiz bir şekilde Handan ve Refik Cemal bir birlerine aşık olur; bu aşk Handan'ın acı ölümü ile noktalanır.



Kitaptan Alıntılar

  • Her köşesinde sesinizi işittirmek, ruhunuzu vermek için bir milletin ruhunu, geçmişini ve edebiyatını bilmeli...
  • ..sevginin anahtarı etrafındakilerin anlayacağı ve karşılık verebilecekleri biçimde onları sevmek..
  • ..insanın yalnız kendisinin olacak şeyi ancak bir çocuk olabilir.
  • ..dünyada onurdan büyük şeyler vardır. İnsan gerçi bir şeytan kadar kibirli. Fakat şeytandan büyük Tanrı olduğu gibi, kibirden de büyük acı var.
  • insanın özel olarak kendisinin olacak şey; ancak bir çocuk olabilir. Ne diyorum? İnsan değil, kadının demeli. Çünkü her erkeğin benim dediği ve münhasıran onun olan bir anası, kızı, kardeşi, sevgilisi, bir kadını vardır. Kadının öyle değildir. Hiçbir kadının benim diyebileceği bir erkek yoktur, yalnız çocuğu vardır. Ve çocuğu hususiyle bir şahsiyete malik olmadan onundur. Sonra çocuğunun çocuğu, hep çocuklar !
Keyifli okumalar :)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Chappie

Kara Kız Bernard Shaw

12. Gece